רשימת קורסים

רשימת קורסים

קורסים סמינר "זומר" לאנתרופוסופיה וחינוך ולדורף  תש"פ

שנה א'- שנת מבוא

ביוגרפיה/ רונן האן (שנתי)

אירועי החיים הם נקודות ציון במסע ייחודי ומופלא שהאדם יכול להתחיל להתבונן בו רק בבגרותו. במהלך הקורס נעסוק בחוקיות הביוגרפיה האנושית  ומולה - באירועי החיים של האינדיבידואל. בקורס נעסוק בהתבוננות ביוגרפית בהתפתחות התינוק, הילד, המתבגר, והשלכותיה על החינוך. נתייחס לדרך ההתפתחות של המבוגר דרך התמודדות עם משברים, החלטות, זוגיות ועוד.

מה הקורס מעניק?

ידע בתחום האנתרופוסופיה, ביוגרפיה, ילדות והתפתחות האדם

כלים להתפתחות אישית

כלים וידע להורות

פרספקטיבה חדשה על החיים בכלל ושל הסטודנט בפרט

נושאי הקורס:

מבוא :תמונת האדם, התפתחות, גוף נפש , רוח

הגיל הרך 0-7 : דגשים על התפתחות הילד, שאלות חינוכיות, שאלות של הורות, ביטוי בגן הילדים

הילדות 7-14 :משברים וגילאים מרכזיים בתקופה זו, הורות, תכנית הלימודים כתמיכה בגילאים אלה, שאלות חנוכיות לתקופת בית הספר היסודי, הגוף האתרי, גיל 9, גיל 12

גיל ההתבגרות 14-21 :מערכות יחסים, משברים, יחסי הורים ומתבגרים, הגוף האסטרלי, גיל 17, 18 ושבעה חודשים, גיל 19

גיל 21: האני

גילאים 21-42: נפש התחושה, נפש השכלית, נפש התודעה, גיל 35 (המלאך שעוזב), מחזור הירח השני 37 וחודשיים

 סדנא בקבלת החלטות

התמודדות עם הכפיל שבתוכנו

זקנה

בין מוות ללידה מחדש 

נושאים נוספים מעולם המבוגרים ככל שיתיר הזמן: זוגיות, שינה וחלומות, קריירה ויעוד.

דרכי הוראה

  • שיעורים בכתה, הרצאה, שיחה
  • קריאת מאמרים בכתה ובבית
  • תרגילים סדנאיים בכתה

מטלות עיקריות:

פרויקט אישי בכתב, מתייחס לביוגרפיה האישית ולמאמרים, מוגש באמצע השנה

מטלות משעור לשיעור, קריאה, הכנת תרגילי ביוגרפיה

 מאמרים, ספרים ופרקים מתוך ספרים של (רשימה חלקית):

  • דורית ירדני (בשלות לכתה א)
  • ססיל הרווד (שביעון שני ושלישי)
  • גלעד גולדשמידט
  • רחימה בולדווין
  • רודולף שטיינר
  • אבישי גרשוני
  • ברנרד ליווכוד (אדם על הסף, הכפיל)
  • טלי סלע (הכפיל ושומר הסף)

 

מבוא לחינוך – הגיל הרך, יסודי ותיכון/ אילת חזן, לימור אדלר (שנתי)

בקורס נעסוק בהתפתחות הילד ובהיבטים השונים של החינוך לו הוא זקוק.

הגיל הרך  – התפתחותו של הילד, למה התינוק והילד זקוקים לשם התפתחות מייטבית, דגש על התפתחותו של הגוף הפיזי והקשר בין התפתחות פיזית לכל היבטי החיים. כיצד המבוגר יכול לתת מענה על הצורך של פעוטות בגיל זה, לפגוש בטובו של העולם והסובבים אותו.

ביה"ס היסודי – הדרך שעושה הילד מ"תודעת חלום" לתודעת נפרדות מהעולם, דגש על התפתחות רגשית מייטבית. כיצד לתת מענה לצורך בגיל זה להיחשף ליופיו של העולם. כיצד לפנות ולדבר עם ילדים באופן המתאים לטמפרמנט של כל אחד מהם.

גיל התיכון -  כיצד חווה הנער את עצמו בגיל ההתבגרות וכיצד המבוגרים שסביבו יכולים לתמוך בתהליכים שהוא עובר ולספק את הדברים להם הוא זקוק. כיצד לתת מענה בגיל זה על הצורך של המתבגר לחוות את העולם כפי שהוא, באופן אמיתי.

אנתרופוסופיה 

 

 

 

שירה/ אסתר לוי (שנתי)

השירה פותחת צוהר אל פנימיותנו ומהדהדת החוצה במרחבים השונים- היא מחברת אותנו אל האחר . השירה, יוצרת עיטוף, איסוף ופותחת את ההקשבה אל עצמנו ואל הישויות הסובבות אותנו. בקורס נחקור ונגלה את הקול האינדיבידואלי, נשימה, תמיכה ושימוש פתוח ומיטיב בקולנו. נפתח  ונצמיח את ההקשבה אחד לשני ולישות הכיתתית ופיתוח יכולתנו להאזין לזולתנו. נלמד כיצד להשתמש בשירה  בעבודתנו כמחנכות ומחנכים ומורי דרך לתלמידינו וילדי הגן .

תכנית הקורס:

  • למידה ושימוש מיטיב בקולי דרך תרגילי חימום, נשימה ותמיכה נכונה, חקירה ומציאה של קולי והבאתו אל המרחב באופן פתוח ומשוחרר.
  • חווית הצליל, ההדהוד וההרמוניה המשותפת והאפקט בתוך מרחב עבודתנו.
  • הסולם הפנטטוני ,תכנים מוזיקליים והשימוש בהם בשביעון הראשון ותחילת השביעון השני.
  • מעבר דרך תכנים מוזיקליים המתאימים לגילאים השונים .
  • שימוש בשירה בתוך המרחב החינוכי כמקור לפתיחת ההאזנה, ההקשבה וראיית האחר.

 

עיצוב דיבור ודרמה/ טל אברהמי (שנתי)

חיבור לחויית הדיבור ככלי ביטוי יצירתי (ולא רק כלי המשמש להעברת תוכן).

בניית בסיס: מהי פעילות הקשבה? מהו המקום ממנו אני מדבר?

המעבר בין פעילות הקשבה לפעילות הדיבור המתגשמת במרחב.

כיצד אני מתחבר לזרם הדיבור?

חיפוש ובניית הקשר בין תנועה לדיבור

חמשת תרגילי הג'ימנסטיקה היווניים כבסיס לחיבור לאדמה ונוכחות בגוף , וכבסיס לעבודה עם טקסט

דיבור משותף במקהלה

חלק ראשון: מפגש ראשוני עם הדיבור היוצר  דרך תהליך עבודה עם סיפור - מעולם הפנטזיה אל ההתגשמות

משחקים שונים לפתיחת החיבור למרחב הפיזי ולמרחב הסוציאלי

חיבור לזרם הנשימה בתוך פעילות הדיבור- דרך תנועה ותרגילי נשימה בדיבור

תרגילי דיבור בסיסיים ותרגילי דיבור אפיים

מה נדרש ממני כמספר? כיצד אני בורא תמונות דרך פעילות הדיבור?

כיצד אני יוצר תמונה במרחב?

מה ההבדל בין מספר יודע כל לבין דמות?

תהליך למידה בעל פה ועבודה עם טקסט על בסיס תרגילי הג'ימנסטיקה היווניים

בסוף השליש נציג את פרי עבודתנו מול הסמינר

חלק שני:  תהליך עבודה על הצגה (מחזה) לסוף השנה

המעבר בין אפיקה, אומנות הסיפור לבין דרמה – אומנות השיחה,

בין מספר יודע כל לבין דמות ספציפית.

תרגילי דיבור דרמטיים

תרגילים שונים לבניית הנוכחות בגוף

בניית דמות: כיצד הגוף שלי הופך להיות כלי של ביטוי והבעה? כיצד אני יוצר מחוות גוף ומחוות דיבור?

עבודה עם 7 המחוות הדרמטיות

עבודה על הקשבה ודיאלוג

לקראת סוף השנה תהיה עבודה אינטנסיבית יותר על ההצגה ובסיומה נעלה את ההצגה מול הקהילות שלנו, החברים והמשפחות.
הסטודנטים נושאים בהפקת ההצגה - בתמיכת ובליווי הסמינר - מתפאורה ותלבושות ועד הכנת כרזה ופרסום.

 

אוריתמיה/ ליה סילברברג ( שנתי)

רודולף שטיינר קרא למורה להפוך לאמן ואת ההוראה להפוך לאמנות. דרך האוריתמיה, כאומנות התנועה נחקור אמירה זו. 

במהלך השנה נבנה בסיס לעבודה במרחב, ניצור גוף קבוצתי היכול לעבוד ביחד, לנוע ביחד, מתוך פעילות משותפת ויצירת מרחב משותף. נחקור בתנועה יחסים של מוביל ומובל, היקף ומרכז מתוך החיים היומיומיים ומתוך העבודה שלנו כמורים וכקולגות בבית הספר. 

בשיעורים ננסה להפיח חיים ותנועה בגוף הפיזי שלנו ובמרחב שביני לבין האחר. כמו כן, נלמד לנוע במרחב את צלילי השפה והמוסיקה. 

אוריתמיה בדיבור:

בניית גוף קבוצתי- עבודה על יצירת פעימה משותפת.

הכרת יסודות האוריתמיה:  נשימת מעגל, בנייה של צורות גיאומטריות במרחב, הליכה אוריתמית, מחוות לתנועות הדיבור באוריתמיה. 

נלמד לשמוע את קטע הדיבור בצורה מוסיקאלית ולא רק מתוך התוכן: נלמד לנוע את הריתמוסים השונים הקיימים בשפה. כמו כן נקשיב לנשימות בין המשפטים דרך הפיסוק ונלמד לבטא זאת באמצעות התנועה. 

עבודה אומנותית על קטע דיבור (שיר/ סיפור) מתוך שבעת תהליכי החיים. נלמד כיצד מתרגמים את השיר הלירי/ הפרוזה לתנועה במרחב מתוך יצירה משותפת וחיפוש משותף של הקבוצה. 

אוריתמיה במוזיקה:

פיתוח האלמנטים המוזיקלים בתנועה- נשימת משפטים מוזיקאלים, עבודה על הפעמה והמקצב המוזיקלי- הריתמוס, ביטוי המלודיה בתנועה, ביטוי הדינמיקה והיחסים בין הקולות בקטע מוסיקאלי בצורות אוריתמיות במרחב.

במהלך השנה נעבוד על יצירה מוזיקלית קצרה, נחקור אותה ואת האלמנטים המוזיקלים המופרטים לעיל ונביא אותה כפרי כחלק מהצגת הסיום.

*במהלך הקורס יובאו טעימות מתוך האוריתמיה החינוכית הן במוזיקה והן בדיבור

ציור (צבעי מים,פחם טבעי, גירים, פנדה ועוד) / ניצן אדר עוזרי  (שנתי)    

כשם שהחומר הנו היסוד של העולם הפיזי, כך הצבע הנו החומר של עולם הנפש. הנפש נעה בשלל צבעי הקשת, מתגלה על כל גווניה וצבעיה בתנועתה בין עולם האור והחושך.

במהלך השנה נתוודע אל עולם הצבע, נלמד כיצד מופיעים צבעים בטבע ומה הם מספרים לנו, נעבוד עם הצבעים מתוך טבע הצבע ונכיר כל צבע בטבע ובנפש.

העבודה בצבעי מים בטכניקה של "רטוב על רטוב" מאפשרת לנו לעבוד עם הצבע כמעט באיכות של אור ולעבור תהליך אומנותי ותרפויטי בעת ובעונה אחת. נעבוד עם ונחווה את שבעת תהליכי החיים בציור.

מלבד עבודה עם צבעי המים נתנסה גם בציור עם פחם טבעי, גירים, צבעי פנדה ופיסול בחומר.

הנכם מוזמנים להתקרב אל הממשות החיה של עולם הצבע, לפתח ולעבד את הדרך בה אנו מביטים על העולם. לא דרוש כל ניסיון קודם בציור.

 

שנה ב'

דרמה ועיצוב דיבור / טל אברהמי (שנתי)

נקודת המוצא היא הדגש החווייתי - אומנותי והתהליך ההתחנכותי שהסטודנט עובר, תוך רכישת כלי אומנותי שיישרת אותו כאיש חינוך.

  • חיבור לחויית הדיבור ככלי יצירתי (ולא רק כלי המשמש להעברת תוכן).
  • בניית בסיס לדיבור חיי ונושם, מלא במחווה ובצליליות, דיבור המתגשם וממלא את המרחב
  • בניית יכולת הקשבה פנימה, הקשבה ל"מרחב האחורי" והקשבה ודיבור משותף במקהלה
  • עבודת תנועה ונוכחות בגוף, על בסיס חמשת תרגילי הג'ימנסטיקה והבוטמר, כבסיס לעבודת הדיבור ולעבודה עם טקסט.
  • בניית יכולת עבודה עצמאית עם טקסט על הסגנונות השונים

שליש ראשון: הגיל הרך

הדיבור והשפה ככלי בידי אנשי חינוך

פתיחת הקשב והמודעות ל"חוש המילה" דרך תרגילים שונים

מהיכן מגיע הדחף לדבר?

תהליך רכישת השפה: הזדקפות – הליכה – דיבור

דיבור בגיל הרך: דיבור רך, תנועתי ונושם

חיבור לתנועות השפה כבסיס לחוויה פנימית- נפשית ולצביעת הדיבור בהלכי נפש

עבודה עם וורסים שונים ועם מעגל לגיל הגן

תרגילי דיבור : תרגילי נשימה, תרגילי ארטיקולציה, תרגילי תנועות

שליש שני: הסיפור

דיבור המחנך

עבודה על אגדה כבסיס לחווייה של הדיבור התמונתי

חיבור לעיצורים בשפה כבסיס לחווית האדם את העולם ולדיבור התמונתי

חווית הנשימה בין הפתחות לפנטזיה בהקשבה לבין עיצוב התמונה בדיבור

תרגילי דיבור אפיים, תרגילי מיקומים, 4 איכויות הדיבור

שליש שלישי: הפעימה הרתמית

קוטב הדיבור הורטיקלי הפורץ

עבודה עם מקלות בדיבור

אליטרציה (חזרה צלילית) בתוך פעימת המשפט

 ארבעת הריתמוסים הבסיסיים דרך ארבעת האלמנטים (אדמה, אוויר, מיים ואש)

עבודה עם טקסטים שונים ברתמוסים שונים

 

רישום ואיור/ ניצן אדר (שנתי)

בחלק א', בעזרת אומנות הרישום נפתח יכולות התבוננות חדשות, ונחדד את ההבדל בין מה שאני מדמה למה שאני רואה, כך בהדרגה נבנה את התהליך אומנותי השואף לתת ביטוי לפעילות המתבוננת.

נלמד ליצור אווירה ורקע שלתוכו יולדו דימויים מלאי חיים ותנועה ויספרו סיפור. נצייר בגירים ובצבעי מים, בטכניקה של צעיפים ( Veiling ).

בחלק ב', איור ספרי ילדים: אל עולמו של הילד ניתן לפנות בתמונות. 

כיצד ניתן לאייר תמונות חיות עבור ילדים? בקורס ננסה להבין מה הן תמונות חיות ומזינות עבור ילדים, ואילו ציורים פונים אל עולמו של הילד מתוך הווייתו המתפתחת.

כל סטודנט בקורס יאייר מעשייה או סיפור ילדים פרי עטו (בקורס סיפורת) יבנה רצף עלילתי  בתמונות ושפה תמונתית אחידה לכדי ספר מאויר אישי וייחודי.

 

שביעון ראשון/סטפני אלון (סמסטר א')

כל מה שילדים סופגים בתקופה המוקדמת בונה את היסודות של בריאות הפיזית וריגשית להמשך הדרך ולחיים. עלינו כמבוגרים להכיר את ההתייחסות של ילדים צעירים לעולם ולאנשים סביבם. דרך הלמידה שלהם והתודעה שלהם – שכה שונה
משלנו.  כל בן אדם מבוגר בסביבת הילד הוא מחנך. אנחנו נלמד על התפתחות הילד ועל עצמנו כסביבת הילד. דגש מיוחד על 3 השנים הראשונות.

התפתחות הילד שביעון שני/ עוז ענבר (סמסטר ב')

קורס זה מהווה המשך לקורס התפתחות הילד העוסק בשביעון הראשון.

במהלך הקורס נגע בנושאים הבאים: מהי התפתחות ומהי מהות ההתפתחות בתפיסת חינוך ולדורף. נעמיק אל תוך שלוש תקופות שונות בהתפתחות הילד במהלך השביעון ונתבונן על זמני המעבר בין תקופה לתקופה(הרוביקונים).הלמידה מתרחשת משלוש נקודות מבט :מה קורה לילד, מה נלמד מבחינת תוכן ומיומנויות ואיזו השתנות צריך המורה לעבור.

אוריתמיה / ליה סילברברג (סמסטריאלי)

רודולף שטיינר קרא למורה להפוך לאמן ואת ההוראה להפוך לאמנות. דרך האוריתמיה, כאומנות התנועה נחקור אמירה זו. 

במהלך השנה נעמיק לתוך העבודה במרחב, ניצור גוף קבוצתי היכול לעבוד ביחד, לנוע ביחד, מתוך פעילות משותפת ויצירת מרחב משותף. נחקור בתנועה יחסים של מוביל ומובל, היקף ומרכז מתוך החיים היומיומיים ומתוך העבודה שלנו כמורים וכקולגות בבית הספר. 

בשיעורים ננסה להפיח חיים ותנועה בגוף הפיזי שלנו ובמרחב שביני לבין האחר. כמו כן, נלמד לנוע במרחב את צלילי השפה והמוסיקה.

בשנה השניה דגש העבודה יהיה על יצירה עצמאית יותר של התלמידים. בנוסף, נחקור ביחד את היכולות שהעבודה באוריתמיה מעניקה לנו בחיים הסוציאליים. 

 

אוריתמיה בדיבור:

 המשך בניית הגוף הקבוצתי: עבודה על יצירת פעימה משותפת. 

נעמיק במחוות של צלילי הדיבור, ונחקור אותם מהיבטים שונים. 

עבודה אומנותית אשר מאגדת את מה שנלמד בשנה א'. נעבוד על קטע בדיבור בו הדגש יהיה על יצירה משותפת של התלמידים בקבוצה בהנחיית המורה. 

על הקטע נעבוד בשבעה שלבים, המבוססים על שבעת תהליכי החיים. 

 אוריתמיה במוזיקה:

פיתוח האלמנטים המוזיקלים בתנועה- נשימת משפטים מוזיקאלים, עבודה על הפעמה והמקצב המוזיקלי- הריתמוס, ביטוי המלודיה בתנועה, ביטוי הדינמיקה והיחסים בין הקולות בקטע מוסיקאלי בצורות אוריתמיות במרחב.

 במהלך השנה נעבוד על יצירה מוזיקלית קצרה ונחקור אותה ואת האלמנטים המוזיקלים המופרטים לעיל ונציג אותה כפרי עבודה.

 *במהלך הקורס יובאו טעימות מתוך האוריתמיה החינוכית הן במוזיקה והן בדיבור. 

 חושים/ סטפני אלון (סמסטר ב')

החושים הם הגשר בין עולם הרוח ועולם החומר, בין פנים וחוץ ובין חוץ ופנים. לפני 100 שנה פתח רודולף שטיינר שער חדש על נושא של החושים.  הרבה תיאורים שלו שהיו אז קשה להבנה- הינם כיום מוכחים על ידי המדע וחשיבותם מובנת היום עבור כל הגילאים בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד. אנחנו נלמד את 12 החושים  בעופן עיוני עם תרגילים והתנסויות .

סיפורת/ הדס זיו (סמסטר א)

במהלך סמסטר ננסה לפתוח צוהר לתודעה נפשית של בני ה-7, עולמם הרגשי. נלמד לפנות באופן מותאם אל התודעה הזאת דרך מעשיות.

נכיר את המאפיינים של הז'אנר הספרותי "מעשייה", ונבחן את ההמלצה של שטיינר להשתמש בז'אנר הזה ככלי עיבוד רגשי לבני ה-7. שטיינר הציע לכתוב מעשיות ולספר אותם בעל-פה.

וזו המטרה – להתנסות בכתיבה ובסיפור מעשייה.

מה הקורס מעניק?

הכרות עם העולם הרגשי-נפשי של בני ה-7, ועבודת המחנך במרחב זה

התנסות בכתיבת מעשייה וסיפור בעל פה

התנסות במתן וקבלת משוב.

השביעון השני והחשיבה התמונתית

על פני שנות בית הספר היסודי, בעיקר 7-12, החשיבה של הילדים היא תמונתית.

מהי חשיבה תמונתית? והאם היא חשיבה או רגש?

מאפייני הז'אנר "מעשייה", הכרות עם מעשיות קיימות

בעקבות המלצתו של שטיינר לספר לבני ה-7 (כתה א') מעשיות, רצוי כאלה שהמורה כתבה ומספרת בעל פה, נלמד מה המאפיינים של מעשיות, גם דרך הכרות עם מעשיות קיימות.

התנסות בסיפור מעשיות קיימות

העולם הנפשי של בני ה-7, והשיח שהוא מקיים עם "המעשייה"

מה במאפייני המעשייה פוגש באופן מרפא, מחנך את נפש הילד? איזה שיח רגשי נכון לקיים עם בני ה-7?

זיהוי תמונה רגשית או צורך של ילד/ה בן/בת 7 וכתיבת מעשייה

סדנת כתיבת מעשייה – זיהוי צורך או מצב אצל ילד/ה כבת 7, ניסוח "מתנה" שאני רוצה לתת לה, יצירת קו עלילה כללי, כתיבת מעשייה והתנסות בסיפור ומשוב לצורך דיוק הכתיבה

התנסות בסיפור

דרכי הוראה

  • שיעורים בכתה, הרצאה, שיחה
  • סדנת כתיבה, סיפור בפני הקבוצה

 

מטלות עיקריות:

  • כתיבת מעשייה
  • סיפור בפני הקבוצה

מאמרים, ספרים ופרקים מתוך ספרים של (רשימה חלקית):

  • רודולף שטיינר – סדרת הרצאות על פשרן של מעשיות, שיחות עם מורים
  • שמעון לוי – על המעשייה
  • מעשיות – ממקורות עממיים שונים

 

מלאכה/ סטפני אלון (סמסטר ב')

הכרות עם הטכניקות בסיסיות  במלאכה הרכה כמו: טוויה, אריגה, סריגה, תפירה וריקמה . נתרגל אותן וניצור אוביקטים שימושיים קטנים ונפתח את מיומנויות הידיים שלנו.

מדע גתאני / רונן האן (שנתי) 

הקורס מעניק פיתוח התבוננות, חשיבה ויסודות מחקר. 

  • תכנית הקורס – הנושאים, מושגים עיקריים

מושאי התבוננות:

  • ממלכות: דומם, צומח, חי
  • טבע, נוף (בשעות היום)
  • צבעים
  • גאומטריה

 

דרכי הוראה

  • שיעורים בכתה, הרצאה, שיחה
  • קריאת מאמרים בכתה ובבית
  • תרגילים סדנאיים בכתה

 

מטלות עיקריות:

  • פרוייקט אישי בכתב,
  • מטלות משעור לשעור, קריאה, הכנת תרגילים

 

קריאת מאמרים, ספרים ופרקים מתוך ספרים של (רשימה חלקית):

צמחים

 

New Eyes for plants

Margaret Colquhoun and Axel Ewald

המטמורפוזה של הצמח

גתה (אנגלית)

גאומטריה פרוייקטיבית

 

Sunspace

Olive Whicher

Projective Geometry

Olive Whicher

The plant between sun and earth

Olive Whicher and George Adams

מים

 

Theodor Schwenk

Sensitive Chaos

 

 

שנה ג'

 

עבודת צוות/ רונן האן (שנתי)

 הקורס עוסק בתחום עבודת הצוות והארגון כפי שהתפתח מהתפיסה הפסיכולוגית התפתחותית מתוך תמונת האדם האנתרופוסופית.  בתחום עוסקים בנושאים תאורטיים וישומיים. הדגש בקורס הוא על ישומים אפשריים בבתי ספר (ולדורף ואחרים).

 מטרות הקורס:

  • פתוח מודעות לחיים של האחר
  • עיסוק בשאלות קיומיות
  • כלים: התבוננות על עצמי ועל האחר, קבלת החלטות בצוות, התמודדות עם משברים,
  • ידע: הכרות עם התמונה ההתפתחותית האנתרופוסופית
  • נושאי הקורס:
    • תפיסה חברתית
      • שיחה בקבוצה, דיבור, הקשבה
    • ארגונים וניהול
      • ניהול, גישות שונות לניהול, ניהול שיתופי, מעגלי, מבוזר, ניהול לא היררכי
      • גישות בקבלת החלטות בקבוצה: החלטת יחיד, הצבעה, קונצנזוס, מנדט, דמוקרטיה עמוקה DEEP DEMOCRACY
      • צוות נושא
      • קונפליקטים, מודל תשעת השלבים של הסלמה בקונפליקטים של גלאזל
      • לימוד משותף
      • מנהיגות אופקית
    • מבנה ארגוני, עבודת צוות וניהול בבית ספר ולדורף
      • צוות נושא
      • קולגיום
      • בתי ספר ועמותות, הבטים של ארגון, חופש ובקרה
      • מנדטים, גישה לחלוקת תפקידים והאצלת סמכויות
      • מעורבות הורים בבתי ספר
      • הערכה
      • שילוש חברתי בולדורף, בריל
      • יזמות, הקמת בתי ספר
      • ביוגרפיה של ארגונים, מודל שלושת השלבים של ליווכוד, ביוגרפיה של בתי ספר ולדורף
    • התחום החברתי
      • חשיפה לאתגרים ושאלות
      • סיור
    • נושאים בדרך פנימית משתלבים במהלך הקורס
      • שילוב מדיטציה בקבוצה כחלק מתהליך ציוותי
    • נושאים נוספים (אם ירשה הזמן...)
      • תפיסה חברתית אנתרופוסופית, יחס לכסף, הבטים כלכליים, בנקאות שונה.
  • שיחה בקבוצה, דיבור, הקשבה
  • ארגונים וניהול
    • ניהול, גישות שונות לניהול, ניהול שיתופי, מעגלי, מבוזר, ניהול לא היררכי
    • גישות בקבלת החלטות בקבוצה: החלטת יחיד, הצבעה, קונצנזוס, מנדט, דמוקרטיה עמוקה DEEP DEMOCRACY
    • צוות נושא
    • קונפליקטים, מודל תשעת השלבים של הסלמה בקונפליקטים של גלאזל
    • לימוד משותף
    • מנהיגות אופקית
  • מבנה ארגוני, עבודת צוות וניהול בבית ספר ולדורף
    • צוות נושא
    • קולגיום
    • בתי ספר ועמותות, הבטים של ארגון, חופש ובקרה
    • מנדטים, גישה לחלוקת תפקידים והאצלת סמכויות
    • מעורבות הורים בבתי ספר
    • הערכה
    • שילוש חברתי בולדורף, בריל
    • יזמות, הקמת בתי ספר
    • ביוגרפיה של ארגונים, מודל שלושת השלבים של ליווכוד, ביוגרפיה של בתי ספר ולדורף
  • התחום החברתי
    • חשיפה לאתגרים ושאלות
    • סיור
  • נושאים בדרך פנימית משתלבים במהלך הקורס
    • שילוב מדיטציה בקבוצה כחלק מתהליך ציוותי
  • נושאים נוספים (אם ירשה הזמן...)
    • תפיסה חברתית אנתרופוסופית, יחס לכסף, הבטים כלכליים, בנקאות שונה.

 

דרכי הוראה

  • שיעורים בכתה, הרצאה, שיחה
  • קריאת מאמרים בכתה ובבית
  • תרגילים סדנאיים בכתה

 

מטלות עיקריות:

  • פרוייקט אישי בכתב,
  • מטלות משעור לשעור, קריאה, הכנת תרגילים

 

 קריאת מאמרים, ספרים ופרקים מתוך ספרים של (רשימה חלקית):

  • דני אמן – השיחה
  • גונן – צותת נושא
  • גלאזל – תשעת השלבים
  • דני אמן – עבודת צוות
  • רונן האן - ביוגרפיה של בתי ספר ולדורף
  • רונן האן – מנדטים
  • אדוארד - מבוא לכלכלה משתפת

 

הרצאות:

  • שטיינר – כחות חברתיים
  • ישעיהו בן אהרן - קהילה של חג וקהילה של יום יום

 

ספרים:

  • הארי סלמאן - המפגש החברתי
  • בריל - שילוש חברתי בולדורף

 

שירה/ אסתר לוי (שנתי)

השירה פותחת צוהר אל פנימיותנו ומהדהדת החוצה במרחבים השונים- היא מחברת אותנו אל האחר . השירה, יוצרת עיטוף, איסוף ופותחת את ההקשבה אל עצמנו ואל הישויות הסובבות אותנו. בקורס נחקור ונגלה את הקול האינדיבידואלי, נשימה, תמיכה ושימוש פתוח ומיטיב בקולנו. נפתח  ונצמיח את ההקשבה אחד לשני ולישות הכיתתית ופיתוח יכולתנו להאזין לזולתנו. נלמד כיצד להשתמש בשירה  בעבודתנו כמחנכות ומחנכים ומורי דרך לתלמידינו וילדי הגן .

תכנית הקורס-

  • למידה ושימוש מיטיב בקולי דרך תרגילי חימום, נשימה ותמיכה נכונה, חקירה ומציאה של קולי והבאתו אל המרחב באופן פתוח ומשוחרר.
  • חווית הצליל, ההדהוד וההרמוניה המשותפת והאפקט בתוך מרחב עבודתנו.
  • הסולם הפנטטוני ,תכנים מוזיקליים והשימוש בהם בשביעון הראשון ותחילת השביעון השני.
  • מעבר דרך תכנים מוזיקליים המתאימים לגילאים השונים .
  • שימוש בשירה בתוך המרחב החינוכי כמקור לפתיחת ההאזנה, ההקשבה וראיית האחר.

 

החינוך לגיל הרך/ אילת חזן (דו שנתי ללומדים במסלול הגיל הרך)

נתמקד בשבע השנים הראשונות של הילד מלידה עד גיל שבע

ניגע באספקטים השונים המאפיינים את הגיל הרך. מהזווית של המבוגר ומה נדרש ממנו במפגש עם ילד ב7 השנים הראשונות. מהזווית של הילד שלבי ההתפתחות השונים , תנועה, דיבור, חשיבה והצרכים המשתנים שלו בהתאם לגילו. נרחיב את תפיסותינו באשר למפגש שלנו כמבוגר/מחנך עם הגיל הרך  מנקודת מבט אנתרופסופית.

מה הקורס מעניק:  

ידע על השביעון הראשון ושלבי ההתפתחות בתוכו

כלים פדגוגים/מתודיים על עבודת המחנך עם הגילאים האלו

 התחנכות אישית בשאיפה להיות מבוגר ראוי לחיקוי

 דרכי הוראה

שעורים בכיתה ,שיחה דיון בנושאים השונים,  קריאת מאמרים ,תרגולים פרקטיים של עבודת המחנך .

מטלות עיקריות

התבוננות בילד - פעם בשנה

הגשת 4 תצפיות בגן ילדים בשנה

 ידע האדם/ עוז ענבר (שנתי)

ידע האדם היא סדרת הרצאות שנתנה עי רודולף שטיינר על סף פתיחת בית הספר הראשון בשנת 1919.

בסדרת ההרצאות נוגע שטיינר במחשבות המהוות בסיס לתפיסת חינוך ולדורף.

ההרצאות נתנו משלוש נקודות מבט: נפשית, רוחית ופיזית. שלוש נקודות מבט אלה מתהוות, אט אט לתמונה שלמה אודות האדם וקשרו ליקום.

הספר נלמד בשנים ג,ד.

בשנה ג-עוסקים בשאלות שפותח שטיינר בהקשר של חינוך ובמושגי היסוד. בהמשך השנה מעמיקים אל תוך נקודת המבט הנפשית.

בשנה ד-ממשיכים להעמיק(לאחר שנת קיץ טובה) לנקודות המבט הרוחית והגופנית ואף לקשר בין שלוש נקודות המבט.

ציור בצבעי שמן / ניצן אדר (שנתי)

העבודה בצבעי שמן המסיסים במים (water mixable oil colors)  מאפשרת לנו לצייר עם הצבע כחומר, לפסל עם הצבע, לברוא מתוך חיפוש ותהייה , מרחב של רגש שלתוכו יולד כמו ברחם, עולם, אובייקט , מלא חיים ודמיון.

 במהלך הקורס נלמד למזג צבעים ולפרוש מניפה של צבעים , כניואנסים עדינים של רגש, תנועה וחיים. ניצור תהליך הדרגתי, של  בניית בטחון עצמי ואומץ לצייר נופים , טבע דומם ודיוקנאות.  נלמד להתבונן פנימה אל עולמנו הפנימי והחוצה אל העולם ולראות את הדברים כהווייתם, כפי שהם מעבר לדימויים שיש לנו לגביהם.

עבודה בצבעי שמן , נושאים נוספים: המוזיקליות של הצבע, ופורטרטים.

 

מלאכת יד – מחוט למישור ולמרחב /ניצן אדר (סמסטר ב')

הכנת לוכדי חלומות, פיות, גמדים, נסיכות ,דמויות וחיות מלובדות עם מחט.

יצירת גזרה לחיה מלבד ( ממישור למרחב). 

סריגת סלסלות מחוטי טריקו.

 

שנה ד'

 

ידע האדם/ עוז ענבר (שנתי)

ידע האדם היא סדרת הרצאות שנתנה ע"י רודולף שטיינר על סף פתיחת בית הספר הראשון בשנת 1919.

בסדרת ההרצאות נוגע שטיינר במחשבות המהוות בסיס לתפיסת חינוך ולדורף.

ההרצאות נתנו משלוש נקודות מבט: נפשית, רוחית ופיזית. שלוש נקודות מבט אלה מתהוות, אט אט לתמונה שלמה אודות האדם וקשרו ליקום.

הספר נלמד בשנים ג,ד.

בשנה ג-עוסקים בשאלות שפותח שטיינר בהקשר של חינוך ובמושגי היסוד. בהמשך השנה מעמיקים אל תוך נקודת המבט הנפשית.

בשנה ד-ממשיכים להעמיק(לאחר שנת קיץ טובה) לנקודות המבט הרוחית והגופנית ואף לקשר בין שלוש נקודות המבט.

שירה/ אסתר לוי (שנתי)

השירה פותחת צוהר אל פנימיותנו ומהדהדת החוצה במרחבים השונים- היא מחברת אותנו אל האחר . השירה, יוצרת עיטוף, איסוף ופותחת את ההקשבה אל עצמנו ואל הישויות הסובבות אותנו. בקורס נחקור ונגלה את הקול האינדיבידואלי, נשימה, תמיכה ושימוש פתוח ומיטיב בקולנו. נפתח  ונצמיח את ההקשבה אחד לשני ולישות הכיתתית ופיתוח יכולתנו להאזין לזולתנו. נלמד כיצד להשתמש בשירה  בעבודתנו כמחנכות ומחנכים ומורי דרך לתלמידינו וילדי הגן .

תכנית הקורס-

  • למידה ושימוש מיטיב בקולי דרך תרגילי חימום, נשימה ותמיכה נכונה, חקירה ומציאה של קולי והבאתו אל המרחב באופן פתוח ומשוחרר.
  • חווית הצליל, ההדהוד וההרמוניה המשותפת והאפקט בתוך מרחב עבודתנו.
  • הסולם הפנטטוני ,תכנים מוזיקליים והשימוש בהם בשביעון הראשון ותחילת השביעון השני.
  • מעבר דרך תכנים מוזיקליים המתאימים לגילאים השונים .
  • שימוש בשירה בתוך המרחב החינוכי כמקור לפתיחת ההאזנה, ההקשבה וראיית האחר.

 

החינוך לגיל הרך/ אילת חזן  (דו שנתי ללומדים במסלול הגיל הרך)

נתמקד בשבע השנים הראשונות של הילד מלידה עד גיל שבע

ניגע באספקטים השונים המאפיינים את הגיל הרך. מהזווית של המבוגר ומה נדרש ממנו במפגש עם ילד ב7 השנים הראשונות. מהזווית של הילד שלבי ההתפתחות השונים , תנועה, דיבור, חשיבה והצרכים המשתנים שלו בהתאם לגילו. נרחיב את תפיסותינו באשר למפגש שלנו כמבוגר/מחנך עם הגיל הרך  מנקודת מבט אנתרופסופית.

מה הקורס מעניק:  

ידע על השביעון הראשון ושלבי ההתפתחות בתוכו

כלים פדגוגים/מתודיים על עבודת המחנך עם הגילאים האלו

 התחנכות אישית בשאיפה להיות מבוגר ראוי לחיקוי

דרכי הוראה

שעורים בכיתה ,שיחה דיון בנושאים השונים,  קריאת מאמרים ,תרגולים פרקטיים של עבודת המחנך .

מטלות עיקריות

התבוננות בילד - פעם בשנה

הגשת 4 תצפיות בגן ילדים בשנה

מתודיקה –הוראה/ ניצן אדר עוזרי  (דו- שנתי ללומדים במסלול הוראה)

כלים לבניית שיעור כתהליך חי ומובנה, המתח בין חיים לצורה. החינוך כמעשה אומנות : חקירה והעמקה בקוריקולום ובהתפתחות הילד, התבוננויות במורה, בכיתה ובילד.

 הקורס כולל חלק מעשי של בנית שיעור ורצף של מספר שיעורים והתנסות בהעברתם לכיתה.

דגש על עבודה אומנותית בחינוך וולדורף : עבודת מחברת/ציורי לוח, צבעי מים, פיסול ורישום.

 

מלאכת יד : ליבוד רטוב / ניצן אדר עוזרי (סמסטר ב' )

טכניקות ועבודה מעשית בליבוד החל מלבוד חרוזי צמר, אל ליבוד  משטח – ציור מלובד,  וכלה בליבוד תלת מימדי של סלסלות, תיקים, בובות יד וכן הלאה.

 

מלאכה/ סטפני אלון  (סמסטר א')

הנושא יכול להיות "תפירת בובות" ( או נושא משמעותי אחר לפי בחירת המשתתפים)

 

סיפורי ביוגרפיה ועבודות גמר

כל אחד ממשתתפי הקורס מספר במשך שיעור שלם את הביוגרפיה שלו.