שאלות ותשובות

שאלות ותשובות

לקבלת תשובה - לחצו על השאלה

איך נראה יום הלימוד בתיכון בחינוך ולדורף?

בדרך כלל נתחיל את היום בעבודה קבוצתית של מוזיקה ו\או פעילות פיזית שמגבשת כקבוצה. אחרי שאנחנו מתחממים ומוכנים לקראת היום, עוברים לחלק הארי של הלמידה - לימוד בתקופות. אנחנו מאמינים שלמידה משמעותית יותר מתרחשת כשלומדים את המקצוע באופן רציף לאורך כמה שבועות, בעבודת עומק שמשלבת היבטים שונים של הנושא. כך פותחים את היום בשעתיים של למידה, לאורך שלושה-ארבעה שבועות, ואחריהם עוברים לנושא חדש. כמובן שיש מקצועות שיש לתרגל באופן שוטף, כמו מתמטיקה, אנגלית ושפות. את אלו נתרגל באמצע היום, בשיעורים שבועיים. הלמידה בתיכון מתבצעת בשתי תקופות במקביל. בבוקר יש שעתיים של תקופה עיונית יותר, ובצהריים - תקופה מעשית-אמנותית. התוכנית היא לחמישה ימי לימוד בשבוע. ימי שישי ייוחדו לתגבורים לתלמידים הזקוקים לכך ואולי גם להרכבים מוסיקליים.
איזו בגרות תהיה?

תהיה בגרות מינימלית המתבססת על 21 יח"ל עם אפשרות ללמידה מוגברת באנגלית ומתמטיקה. בשנת תשע"ד נלמדו הרחבות בפיסיקה וגאוגרפיה. בשנת תשע"ה יתכנו שינויים במקצועות ההרחבה.
מה דעתכם על הבגרויות?

הבגרויות הן מציאות שכולנו חיים איתה ועל כן נגיש את התלמידים לבגרות מינימלית. לפי דעתנו זוהי טעות להקריב שנים שיכולות להיות כל כך מעניינות, פותחות, מאתגרות ומרתקות רק על למידה ממוקדת בגרויות. הבגרויות, חשובות ככל שתהיינה, הן לא הדבר שלשמו התכנסנו. אנחנו מדברים על חוויה ועבודה משמעותית ועל התפתחות אישית. אלו לא דברים שאפשר לסכם אותם במבחן.
רגע, אז יש או אין מגמות?

אין מגמות, יש הרחבות לבגרות. תוכנית הלימודים של ולדורף איננה מכוונת למגמות אלא למגוון של תחומי ידע ועניין. המטרה היא לא להתמקצע מאוד בתחום אחד אלא להיפתח למגוון רחב של תחומים.
ואם אני ארצה ללמוד סינית עתיקה?

סינית עתיקה? אלא אם כן כל הכיתה תרצה ללמוד ביחד איתך, כנראה שלא נוכל להיעתר לבקשתך. יחד עם זאת, בהחלט נוכל לבדוק אפשרויות. ההיתכנות של לימודים "ייחודיים" תלויה במספר התלמידים, ביכולת שלנו להביא מורים טובים, בעלויות הנוספות וכמובן - בשיקולים פדגוגיים של התאמה לתוכנית הלימודים.
אמרו לי בתיכון אחר שכדאי לי לעשות 5 יחידות פיסיקה, 5 יחידות כימיה ולשלב עם זה 5 יחידות ננו-טכנולוגיה. אמרו לי שזה יעלה לי את הממוצע, יעזור לי להתקבל לאוניברסיטה וגם לדברים יוקרתיים בצבא. מה דעתכם?



יש כמה וכמה מיתוסים נפוצים בענייני הבגרות. בואו נעשה סדר בדברים: "כדאי לעשות בגרות עם כמה שיותר מקצועות מורחבים"- לא בהכרח נכון. מה שנחשב בקבלה לאוניברסיטה הוא הממוצע של הבגרות, ולא מספר היחידות. הבגרות האידיאלית מבחינה טכנית היא 5 יחידות מתמטיקה, 5 אנגלית ו-5 פיזיקה \ כימיה. על 5 יחידות הפיזיקה \ כימיה יש בונוס מקסימלי של 25 נקודות. כלומר, הציון שקיבלת במבחן יזכה לתוספת של 25 נקודות בשקלול הממוצע הסופי. על כל מקצוע מורחב אחר (יעני- 5 נקודות, באמנות, היסטוריה, גיאולוגיה וכו') יש בונוס "רק" של 20 נקודות. לכן ממוצע בגרות יכול להיות גדול מ-100. הנה בעיה במתמטיקה. נתונים שני תלמידים- רותי ושלמה. רותי עושה 5 יחידות בפיזיקה, ואילו שלמה עושה 5 יחידות בפיסיקה, 5 יחידות בכימיה ו-5 יחידות בננו-טכנולוגיה. רותי מתרכזת בפיזיקה ומוציאה 95, ולכן הציון שהיא מוסיפה לתעודת הבגרות שלה הוא 120. שלמה, לעומת זאת, אומר שלום לחברים, מתפטר מהחיים האישיים שלו לשלוש שנים, קורע את עצמו כדי לעמוד בכל הבחינות והדרישות ומצליח להוציא 70 בפיזיקה, 80 בכימיה ו-75 בננו טכנולוגיה. למזלו של שלמה, בחישוב הממוצע לאוניברסיטה משמיטים את המקצועות המורחבים שיורידו לו את הממוצע. לכן יחשבו לו בתעודה רק את הציון בכימיה, שהוא הגבוה מבין השלושה. הציון שהוא יוסיף לתעודת הבגרות שלו יהיה רק 105. והשאלה היא: מי מהם עשה בחירה טובה יותר?
תהיה רק כיתת תיכון אחת בשכבה. זה לא מעט מדי תלמידים?

שאלת ההיצע והמגוון החברתי היא אכן שאלה לא פשוטה. היה מצב טוב יותר אילו היו שתיים-שלוש כיתות בשכבה, אבל באותה מידה הבחירה בתיכון מסוים היא לעיתים למרות 14 כיתות בשכבה ולא בגללן. הצוות מודע לנקודה זו ועובד על פתרונות כדי להרחיב את המעגל החברתי. מתקיימים שיתופי פעולה משמעותיים בין הכיתות השונות ועם תיכונים אחרים כגון: פרוייקטים משותפים, שעות לימוד משותפות, אירועים וטיולים. מפגש בוקר לכל כיתות התיכון הכולל שירה משותפת והצגת נושא משמעותי פעם בשבוע הינו דוגמה לכך. חשוב לזכור כי להבדיל מבית ספר יסודי, בגיל זה למתבגרים יש מעגלים חברתיים נוספים פרט לבית ספר - תנועות נוער, קבוצות ספורט וחוגים המאפשרים מגוון חברתי.
מהי משמעות העובדה שהתיכון ממוקם באותו מתחם של בית הספר היסודי?
יש בכלל הבדל בין יסודי לתיכון?

השאיפה שלנו היא ליצור הבדל משמעותי בכמה רמות. מבחינה פיזית: מיקום ומראה פיזי של הכיתה והמתחם; מבחינת הרגלים: יהיו חוקים וכללים אחרים, כמו גם זמנים אחרים להפסקות ומבנה אחר של יום הלימודים. מבחינה לימודית: תקופות קצרות ואינטנסיביות. מבחינת הלימודים יהיו דרישות אקדמיות ועצמאות בלמידה. אווירת הלימודים תהיה שונה מאשר ביסודי מבחינת האינטנסיביות, הציפיות מהתלמידים וחלק מהסגל. המגע בין הגדולים לקטנים יהיה מועט בשל היעדר הפסקות משותפות, וריבוי פעולות מחוץ לבית הספר.
מהם תנאי הקבלה לתיכון?
תנאי הקבלה הם ממוצע 75, 'טוב מאוד" בהתנהגות וראיון אישי עם התלמיד\ה והוריו. מטרת הראיון היא תיאום ציפיות הדדי. מכיוון שמדובר בתהליך לימודי שונה, חשוב לנו להבין את ציפיות התלמיד/ה והוריו ולוודא כי הם מבינים את תפישתו של חינוך ולדורף ואת אופן מימושה בתיכון זומר.
שמעתי שחלק גדול מתלמידי כיתה ט' בשנה הבאה למדו יחד שמונה שנים וחלקם מכירים זה את זה עוד מהגן. כיצד אתם רואים השתלבות ילדים שיבואו מבתי ספר אחרים?
הכיתה מאופיינת בפתיחות חברתית. הילדים רגילים לקלוט חברים חדשים במשך כל שנות הלימודים ביסודי. מרקמה החברתי של הכיתה משתנה באופן שוטף במשך השנים. ילדים שמצטרפים לכיתה מבתי ספר אחרים מניסיוננו - משתלבים היטב. אנו תמיד שמחים לקלוט ילדים נוספים.
האם הלימודים בתיכון ולדורף מכשירים את התלמידים ללימודים במוסדות להשכלה
גבוהה?
חינוך ולדורף בארץ הוא צעיר יחסית. יחד עם זאת נעשו מחקרים שונים ברחבי העולם על השתלבות בוגרי ולדורף בלימודים אקדמיים ועל דפוסי הקריירה שלהם. מצורף לינק אל מחקר עדכני שנערך בארה"ב וכן לינק לרשימת בוגרים ברחבי עולם הכוללת אנשי אקדמיה בתחומים מגוונים, יוצרים, שחקנים, בימאים, מוזיקאים, סופרים, ספורטאים בעלי הישגים אולימפיים, ראש ממשלה, חברי פרלמנט, מנכל"ים וגם מעצב מכוניות פורשה, ממציא תכנות ה"object oriented" וממציא מבחני פיז"ה (מבחן בינלאומי בתחום החינוך של ה- OECD). כמו כן גלעד גולדשמיט ממייסדי חינוך ולדורף בארץ ערך מחקר בנושא אותו סיכם בספר שיצא השנה בשם "אני מביט אל העולם". http://www.diewaldorfs.waldorf.net/list.html