רשימת קורסים

רשימת קורסים

רשימת הקורסים בשנת הלימודים תשע"ח (יתכנו שינויים בשנת תשע"ט)

הקורסים הם שנתיים, אלה אם צוין אחרת

קורסים בשנת המבוא

עיצוב דיבור ודרמה (טל אברהמי) 

באמנות עיצוב הדיבור אנו מנסים לעבוד עם היבטים נוספים פרט לתוכן, ומתוך פעילות בוראת להחזיר לדיבור את החיים שאבדו לו. במהלך הקורס נתנסה בחוויית דיבור כפעילות אמנותית, נכיר את איכויות הצלילים השונים, נגלה את הריתמוסים החיים בשפה, את חיתוך הדיבור. הקולות והצלילים יגלו לנו דבר מה אודות טבע האדם. נעבוד עם הסגנונות האמנותיים השונים: אֶפּיקה, ליריקה ודרמה. התהליך כולו יבשיל אל תוך פרויקט אמנותי מסכם (הצגה).

הדרך לגילוי הקול – שירה (מור גולדשמיט)

הדרך לגילוי הקול מאפשרת לכל אדם לגלות את יכולת השירה שבו.  נערוך הכרות עם ישות הצליל - ישות חיה אשר נמצאת בתנועה מתמדת -  ונלמד מה עלינו לעשות (בגוף ובנפש) כדי לאפשר לישות הצליל לעבור דרכנו.

ציור (ניצן אדר)

כשם שהחומר הנו היסוד של העולם הפיזי, כך הצבע הנו החומר של עולם הנפש.הנפש נעה בשלל צבעי הקשת, מתגלה על כל גווניה וצבעיה בתנועתה בין עולם האור והחושך.
במהלך השנה נתוודע אל עולם הצבע, נלמד כיצד מופיעים צבעים בטבע ומה הם מספרים לנו, נעבוד עם הצבעים מתוך טבע הצבע ונכיר כל צבע בטבע ובנפש.
הנכם מוזמנים להתקרב אל הממשות החיה של עולם הצבע, לפתח ולעבד את הדרך בה אנו מביטים על העולם ולהפוך עצמנו שותפים פעילים ביצירת תמונת עולם ותמונת אדם חדשה מתוך הכרות עם טבע עולם הצבע. לא דרוש כל ניסיון קודם בציור.

אוריתמיה (דליה פז)

אמנות תנועה באמצעותה ניתן לבטא בתנועה ובמחוות את נפש האדם כפי שהיא באה לידי ביטוי בצלילי השפה ובצלילי המוזיקה.

נתוודע למחוות של התנועות והעיצורים ונחווה כיצד התנועה הפנימית של שיר או קטע מוזיקלי יכולה להתבטא בתנועה של צורות במרחב.

מבוא לאנתרופוסופיה (חן עתיד)

את המושג "ישות אדם-עולם" טווה רודולף שטיינר בניסיון להצביע על דינמיקת מציאות חדשה בה הישות האנושית פורצת את הגבולות המוכרים לנו.

בניית תמונת האדם האנתרופוסופית -  גוף, נפש ורוח כדינמיקה של ישות האדם ופיתוח חשיבה דינמית מודעת של פעימת ישות "אדם-עולם".     הבנת יחסי הגומלין בין האדם לעולם כבסיס לשאלת הגורל והדרך הפנימית.

במהלך הקורס ניעזר בספר היסוד של רודולף שטיינר "גוף, נפש, רוח".

ביוגרפיה (רונן האן)

אירועי החיים הם נקודות ציון במסע יחודי ומופלא שהאדם יכול להתחיל להתבונן בו רק בבגרותו. במהלך הקורס נעסוק בחוקיות הביוגרפיה האנושית  ומולה - באירועי החיים של האינדיבידואל.

בקורס נעסוק בהתבוננות ביוגרפית בהתפתחות הילד והשלכותיה על החינוך, נתייחס לדרך ההתפתחות של המבוגר דרך התמודדות עם משברים, החלטות, זוגיות.

בקורס ישולבו תרגילים לפיתוח יכולת ההתבוננות בתופעות.

מבוא לחינוך (איילת חזן, איילת אלרד, רלי פיינגולט) 
בקורס נעסוק בהתפתחות הילד ובהיבטים השונים של החינוך לו הוא זקוק.
ניעזר בספר "חינוך הילד לאור מדע הרוח" של רודולף שטיינר.

 

קורסים בשנים מתקדמות (ב'-ג'-ד')

רישום (ניצן אדר) - שנה ב'
חלק א', רישום: האם אני יודע להתבונן? האם קיים הבדל בין מה שאני תופס כמציאות למציאות  הקיימת.
בעזרת אומנות הרישום נפתח יכולות התבוננות חדשות, ונחדד את ההבדל בין מה שאני מדמה למה שאני רואה! כך בהדרגה נבנה התהליך אומנותי השואף לתת ביטוי לפעילות המתבוננת.
חלק ב', איור ספרי ילדים:אל עולמו של הילד ניתן לפנות בתמונות.  
כיצד ניתן לאייר תמונות חיות עבור ילדים?בקורס ננסה להבין מה הן תמונות חיות ומזינות עבור ילדים, ואילו ציורים פונים אל עולמו של הילד מתוך הוויתו המתפתחת.

עבודת צוות ודרך פנימית (רונן האן) –שנה ג'
בקורס זה נתרגל עבודה מדיטטיבית בקבוצה. מתוך העבודה הפנימית האישית נצא לפגוש גם את האחרים ונתרגל שיטות שונות להעמקת היחסים ולעבודה בצוות.

ידע האדם (עוז ענבר) – שנה ג'
"ידע האדם" הוא קובץ הרצאות שנתן שטיינר לקראת פתיחת בית-ספר ולדורף הראשון. בהרצאות אלה מציג שטיינר את תמונת האדם מזווית חדשה. ניעזר בקובץ ההרצאות "ידע האדם".

 

אנתרופוסופיה (חן עתיד) שנה ב׳
בסמסטר הראשון :זו נלמד על התהליכים הקשורים בשינה ומוות,המהווים בסיס להבנת הגורל האנוש, נעמיק בהבנת הגורל כבסיס להבנת העבודה החינוכית האינדבידואלית והיכולת ללות את הילד בצורה עמוקה.
בסמסטר השני נלמד על התפתחות התודעה האנושית.  נלמד את היסודות הפילוסופים של העבודה החינוכית ננסה להבין מה המטרה העמוקה של החינוך :להביא את האדם לרמה גבוה יותר של חירות 
נעבוד עם ספריו של שטיינר : הפילוסופיה של החירות ומדע הנסתר.

 

עבודה חינוכית בגיל הרך (סטפני אלון ואיילת חזן) – שנים ג', ד' – מסלול הגיל הרך - קורס כפול
התפתחות הילד בגיל הרך, התפתחות התנועה, הדיבור, החשיבה. 
החושים בהתפתחותם.
האיכויות הנדרשות מהמחנך/ת בעבודה עם ילדים קטנים.
דוגמה וחיקוי: מה הילד מחקה
?
תרגילי התבוננות בילד ובעצמנו.
מלאכת יד: פיתוח מיומנויות ויצירתיות, מה מקומן של מלאכות בגן הילדים
?
שותפות בין הורים וגננים/ות, התבוננות חברתית.
מעגל התנועה בריתמוס היומי - מעגל-התנסות עם "חומרים קיימים", איך כותבים מעגל (השראה/תמונות/שירה/בחירת נושא), עבודה קבוצתית וסיכום
.
קשר עם ההורים בגן.    
סיפורים והצגות.
חינוך עצמי, חינוך ובריאות. 
הילד המיוחד - זיהוי ותמיכה.
עבודה חברתית - כולל שאלות ארגוניות, הגנן/גננת כיוזם/יוזמת.

ציור (ניצן אדר) - שנה ג'
הפנטזיה באומנות:
באמנות הציור מתגלים שני זרמים: האחד ידוע, מוכר ונובע מעולם הדימויים שלנו. השני נסתר, שוכן במעמקי הרצון  ותוכנו בלתי ידוע. הפנטזיה הנה המפתח להתגלותו. בה מתגלה לאדם משהו חדש הפוגש אותו מתוך הצבע ומספר לו אודות דבר מה שלא היה בתודעתו קודם לכן. כך בעזרת הפנטזיה מתאפשר לנו לצייר במרחב חדש של שיחה בו  המכחול הופך חרב, באמצעותו אנו יכולים לקרוע את עולם האשליה. המרחב בייננו לבין הציור מתעורר לחיים חדשים  ואנו מוצאים את עצמנו פעילים במרחב זה.
עבודה בצבעי שמן , נושאים נוספים: המוזיקליות של הצבע, ופורטרטים. 

אנתרופוסופיה (חן עתיד) - שנים ג׳ ד׳
העבודה הפנימית של המורה. איך המורה מעשיר ומחזק את כוחותיו הפנימיים בכדי לעבוד נכון יותר לאורך זמן.יש לזכור שהעבודה החינוכית לוקחת הרבה מאוד כוחות ומלווה בהרבה מתחים.
על המורה לדעת לטפל בעצמו בכדי לפתח כוחות ולא להישחק לאורך השנים.
נושא נוסף יעסוק בבריאות הילד ובאמצעים לעזור לו לשמור עליה

סיפורי ביוגרפיה אישיים (רונן האן) - שנה ד'
בקורס זה כל משתתף מספר במסגרת הקבוצה את הביוגרפיה האישית שלו.

הוראה בבית הספר (איילת אלרד, רלי פיינגולט וניצן אדר) – שנים ג' ד' 

הדרך לגילוי הקול ושירת מקהלה (מור גולדשמיט) – שנים א' ב'

אוריתמיה (דליה פז) – שנים ב' ג' ד' 

חינוך ואנתרופוסופיה (מיכל בן שלום) - שנים ב' ג' ד' - סדנה

עיצוב דיבור ודרמה (טל אברהמי) – שנים א' ב' ד'

סיפורת (הדס זיו) - שנה ב'

מדע גתאני (רונן האן) – שנה ב' 

חינוך - התפתחות הילד (עוז ענבר) - שנה ב' 

מלאכות  (סטפני אלון) - שנים ג' ד'

ליבוד ופיסול (ניצן אדר) - שנים ג' ד'

ידע האדם ב (עוז ענבר) - שנה ד'